בית אודות מגזר עיסקי מגזר חינוכי רוני שרף מאמרים בלוג צור קשר
לחץ למגזר העיסקי
 
אימון מורים להתפתחות אישית והעצמה

הקורס מציע מסע אל עבר התפתחותו האישית של המורה, קבלה של תובנות קיימות ובחינה של תובנות נוספות וליווי של תהליכי צמיחה של אישיות חזקה וגמישה כאחד.


להיות מעורב בתהליך של העצמה, בדומה לדברים אחרים, זה עניין של בחירה- בחירה להגיע עם מה שיש לנו, לעבור תהליך הדורש מאמץ, השקעה, התמדה והשתדלות, שתחנותיו מפורטות בהמשך, ולצאת מחוזקים עם תובנות בהירות וחדות.


הקורס מאפשר יציאה למסע אל עבר הזהות האישית של המורה, לתמוך בה ולהעצים אותה. לבחון, ממקום בהיר ומובן, את האפשרויות הניצבות בפני כל אחד ואחד מהמורים, למצוא את החיבור האופטימלי לאנרגיות ולכוחות, לטפח יכולות של חשיבה בכלל וחשיבה חיובית בפרט. לבחון מונחים של הצלחה וכישלון ולהאיר אותם באור מפתיע, לארגן את הרשימה הארוכה והמרתקת של הנכסים הנמצאים ברשותו של האדם, ללמוד לשחרר ולפנות מקום, להוריד משקל ועוד הפתעות כטבעם של מסעות.

 

המשתתף לומד להתחבר למהות שלו באמצעות מגוון של כלים: באמצעות כתיבה, הבנת העוצמה הנמצאת בשאילת שאלות, באמצעות התובנות שישנן בעשייה עצמה- ע"י חשיבה תוצאתית, באמצעות חיבור לסיפורי השראה ומופת המשאירים את חותמם, באמצעות הניסיון הרב והתובנות של חברי הקבוצה ובאמצעות ראייה אסטרטגית המקיפה את מכלול חייו.

בתהליך מקצועי, שיטתי, חווייתי ומלא בעשייה ומשימות, המשתתף יוצא אדם מודע יותר, מודע לכוחותיו, ליכולותיו, לאפשרויותיו, מודע לסיכויים ולסיכונים בכל בחירה שהוא בוחר לקבל או נמנע מלקבל, מודע היטב לצרכים השונים שלו ובוחן את המענה האידיאלי לגביהם, מודע להרגלים המשרתים ומקדמים אותו ולכאלה אחרים שמוטב להתחיל את מסע השחרור מהם, לומד לקבל את עצמו כמו שהוא, מושלם בחוסר השלמות שבו, ומכאן בונה תוכנית להתקדם למקומות שראוי לו להיות בהם- מתוך הבנה, בהירות, הורדת המיותר, הבנייה של תוכנית פעולה המורכבת מיעדים מדידים וברי השגה וזאת ממקום של כוחות, אמונה במסוגלות ומוטיבציה.


בכל נושא ונושא המועלה בקורס, המשתתפים עוברים תהליך נקודתי של התפתחות. מהמקום בו הם מגיעים ונמצאים דרך התובנות שהם רוכשים באמצעות הקבוצה ובתיווך ההנחיה וחומרים מקצועיים רבים. אוסף הנושאים ואוסף נקודות התובנה, יוצר בסופו של תהליך את ההתפתחות האישיותית של כל משתתף.

 

להלן הנושאים שיועברו במהלך הקורס ויאפשרו את התפתחותו האישית של המורה, יציידו אותו בתובנות עמוקות, יגרמו לו לחשוב ויתרמו לצמיחתו כאיש מקצוע וכאדם:

 

1. תהליך העלאת המודעות- כאשר מפנים מקום וזמן למטרה החשובה של התפתחות אישית, המודעות של כל משתתף נהיית חדה ובהירה יותר. בתהליך הקורס המשתתפים פועלים ממקום יותר ויותר מודע.


2. מלחץ ושחיקה למערך תמיכה וכוח- מקצוע ההוראה הוא אחד מהמקצועות השוחקים ביותר ולעומת זאת הוא גם אחד מהמקצועות החשובים ביותר. בתהליך הקורס אנו יוצאים למסע אל עבר המהות והכוחות של האדם המחנך, מוטענים באנרגיות באמצעות הקבוצה ותהליכי הדינמיקה המתפתחים בה.


3. מעומס לשחרור עודפים מיותרים- לפנות מקום לדברים החשובים ביותר. כדי להתפתח ולצמוח צריך לפנות מקום. משתתפי הקורס מתחילים בזה שפינו מקום לטובת התהליך בהמשך לומדים לפנות ולשחרר את כל מה שמונע ומעכב את התפתחותם.


4. הערכה מחודשת של העשייה-אדם הקם בבוקר לעשייה שהוא מעריך כמשמעותית, הוא אדם בעל עוצמה. עוצמה זאת תגיע לידי ביטוי בכל עשייה שלו.


5. מערפול לבהירות- לראות את הדברים בבהירות מתוך מגוון כלים של התבוננות מעמיקה. המורכבות והעומס לא תמיד מאפשרים לנו לראות את התמונה הכללית ולהעריך אותה היטב, אך באמצעות מגוון של כלים ושיטות המשתלם מגיע לתובנות ממקום של התבוננות בהירה.


6. מכישלון לצמיחה- היכולת לצמוח מתוך כישלון היא יכולת חשובה לכל אדם. שיעורים רבים בעלי ערך רב מסתתרים בתחושת הכישלון הקשה. כאשר אנו לומדים להעריך את השיעור שמגיע עם הכישלון, לעיתים זה כבר נראה אחרת...


7. נתינה וקבלה- כשמגיעים ממקום של נתינה גדולה חשוב לדאוג שגם הצרכים שלנו יקבלו מענה הולם. אחת הסיבות לתחושת השחיקה הגדולה של המורים נמצאת בנתינה המרובה לצד, מה שנתפס, כתמורה מועטה לעשייה. אנו צריכים לדאוג לכך שהצרכים שלנו, דוגמת הכרה, הערכה, שייכות, למידה, ביטחון, יקבלו מענה הולם.


8. ממתן תשובות לשאילת השאלות הנכונות- המורים מומחים לתשובות, הם מחזיקים בידם, לאורך השנים, מאות ספרי לימוד המלאים במה שקרוי "תשובות בית-ספר", אנו רוצים לתת דגש להיבט אחר שתובנות עמוקות חבויות בתוכו- ההיבט של שאלת שאלות עוצמה, שאלות הבהרה והכוונה.


9. שחרור מהרגלים בולמים- אנחנו, במידה כזאת או אחרת, אוסף ההרגלים שלנו. ככול שנוכל לשמר ולטפח הרגלים מיטיבים ולהשתחרר מהרגלים שחוסמים ובולמים אותנו, כך אישיותנו תתפתח למקום שאנו ראויים לו.


10. הסרת חסמי הצלחה- מהם חסמי הצלחה? אייך מזהים אותם? כיצד מטפלים בהם? מהי העוצמה הדרושה כדי להסיר אותם?


11. מעייפות להתלהבות- התלהבות זה דבר מדבק, בכוחה של קבוצה המתפקדת נכון לייצור התלהבות שתדביק כל חבר וחבר בה. כאשר מבינים לעומק , ממקום של תובנה בהירה, עד כמה התפקיד של המורה חשוב ותורם, ניתן להצית את אש ההתלהבות מחדש.


12. הצלחה היא עניין של בחירה- כאשר אנו בוחרים להתאמץ, להתמיד, להשקיע- אנו בוחרים בהצלחה.


13. מגיעים מחשש משינוי ומפחד מאי-ודאות ולומדים להכיל אותם ולזהות את ההזדמנויות הגלומות בהם. רבים חוששים מאי-ודאות, אך מעטים עוצרים לחשוב ולבחון את ההזדמנויות שמצב זה מאפשר. כאשר אדם מסוגל להכיל אי-ודאות, הוא נמצא כבר בעיצומה של התפתחות אישית משמעותית


14. ממוגבלות לשפע- ההוראה, מטבעה, עוסקת בשפע. שפע של נושאים, שפע של אפשרויות, לכן על השפע למצוא את אחיזתו באישיות המורה


15. תובנה ערכית- מה מניע אותנו? במה אנו מאמינים כיום? מתי בחנו את סולם הערכים שלנו לאחרונה? ניתן לראות בהבנה הערכית את אחד ממנועי הצמיחה של האדם.

 

הדרך היא דרך המאפשרת למשתתף לחוות תהליכים של עוצמה, של חידוש הכוחות והתובנות, ללמוד שוב על עצמו, ערכיו יכולותיו ממקום אופטימי ומאפשר.


קורס זה לא מציע כלים נוספים למורה המנהל את כיתתו, אלא מניח במרכז את התפתחות אישיותו של המורה ודואג להעצימה בדרך חווייתית ומקצועית.
 

מטנויה-אודות מטנויה-צוות סדנאות חינוך מגזר עיסקי צור קשר