בית אודות מגזר עיסקי מגזר חינוכי רוני שרף מאמרים בלוג צור קשר
לחץ למגזר העיסקי
 
תכנית מצויינות לגני ילדים- תנועה ומרחב

הקורס מאפשר לילדים לחוות את התנועה והמרחב מאוסף של כיוונים שונים ומשלימים, וכשפה המשלבת תנועה וחשיבה. מחד- התלמידים מניעים כלים שונים על לוח משחק השחמט ומתבוננים ומנתחים את יכולות התנועה של הכלים במרחב הלוח. מנגד- התלמידים עצמם הם הנעים במרחב הכיתה, "משמשים ככלים על לוח המשחק", במגוון משחקים המשלבים תנועה מרחב וזמן. בתחום משלים, הדמויות נעות בתוך מרחב באמצעות סיפור דמיוני שהתלמידים מתייחסים, מגיבים אליו ושותפים מלאים להתפתחות העלילה בו.


הקורס משלב בין יכולות התבוננות של ילדים מתוך עצמם ועל עצמם, תוך שילוב והשלמה בין מרחב פנימי ומרחב חיצוני, לבין האינטליגנציות המרובות הנמצאות בכל ילד וילדה ובאות לידי ביטוי במגוון אמצעים וטכניקות של עבודה.


הקורס מותאם בצורה מדויקת לילדי הגנים, הן ברמת התוכן והן בהפעלה החווייתית המנחה אותו לכל אורכו.

 

ראשי פרקים:

 

1. מפגש פתיחה- משחקי הכרות שונים המשלבים תנועה ומרחב, הצגת המנחה, הצגת הקורס, הכרות התחלתית עם משחק השחמט


2. השלם וחלקיו- בחינת הנושא באמצעות השחמט- מהלכי הכלים השונים וחיבורם לתוכנית אחידה. הרכבת " פסלים קבוצתיים"


3. מרחב אישי- מהו המרחב האישי שהאדם זקוק לו? מתי אני מרגיש שחודרים למרחב שלי? האם מרחב אישי ניתן להרחבה? מרחב אישי במשחק ובתנועה.


4. הדרך בה אנחנו מתחילים דברים- על רעיונות הפתיחה בשחמט, מדוע הכלים נעים לכיוון המרכז? מדוע המלכה לא ממהרת לצאת?


5. תקשורת בין-אישית- מהמהלכים המבוצעים על לוח המשחק ועד העברת מסרים לקבוצה באמצעות הפנטומימה.


6. היצירתיות במשחק השחמט- שילוב בין כלים מוכרים כדי ליצור תוכנית משחק חדשה, יסודות הפתעה, חידוש ושינוי הנמצאים במשחק. על השפה המעודדת יצירתיות, מכוונת להפתעה ומעוררת לחשיבה אחרת.


7. תנועה חשיבתית- תרגול החשיבה לקבלת החלטות מדויקות, לפתרון בעיות בעלות מורכבות משתנה.


8. התבוננות- כאשר אני מתבונן היטב אני מזהה: מהלכים מעולים, התרחשויות בקבוצה, רעיונות חדשים ומפתיעים ועוד. על ההבדל בין הסתכלות להתבוננות, על מיקוד והתבוננות מלווה תנועה.


9. מילים מקדמות חשיבה- על שפת החשיבה, השפה של המהלכים, התכנון, קבלת ההחלטה, מציאת תוכנית המשחק, יצירת מצבי איום, התמודדות מול איומים, מהלכי התקפה רועשים מול מהלכים שקטים ויעילים.


10. חשיבה המצאתית- יצירתית- ממציאת תוכניות חדשות על לוח המשחק, דרך מציאת תנועות חדשות במשחק הפנטומימה ועד מציאת המשך מרתק לסיפור בהמשכים הקבוצתי. מקוריות, גיוון, חידוש, חיפוש השונה, המפתיע והאחר.


11. תכנון- אני מתכנן קדימה באמצעות מהלכים במשחק ותנועה בקבוצה. נקודת מוצא, מהלכי פתיחה, יעדי ביניים, מטרה מרכזית, גמישות חשיבתית ונכונות לשינויים, עבודת צוות ושיתוף פעולה.


12. תוכנית המשחק השלמה ותכסיסים ותחבולות הנמצאות בה, מבוא לחשיבה טקטית ואסטרטגית.


13. זמן- ניצול נכון של הזמן, תנועה בזמן, שילובים בין זמן ומרחב, על משמעות העיתוי הנכון והעיתוי הבעייתי.


14. מפגש מסכם- סיכום תהליך, חזרה על נושאים מרכזיים, סגירת הסיפור, סגירת מעגל באמצעות תנועה וגוף, סיכום מוטיבים מרכזיים במשחק השחמט (החזרת הכלים למקומם ככפל משמעות), פרידה קבוצתית ופרידה אישית.
 

מטנויה-אודות מטנויה-צוות סדנאות חינוך מגזר עיסקי צור קשר